Myymälät

IMG_20190522_131806.jpg

Optimaalisen valaistuksen ansiosta mm. hedelmät ja vihannekset saadaan ruokakaupassa hehkumaan ja se taas houkuttaa asiakkaita ostamaan tuotteita.

Myymälävalaistuksessa hyvin suunnittelulla valaistuksella on positiivinen vaikutus myyntiin ja valaistus toimii osana esille laittoa. Tällöin asiakkaan huomio saadaan kiinnittymään myytäviin tuotteisiin ja he viihtyvät tilassa joka on häikäisemätön ja tunnelmaltaan tarkoituksenmukainen. Valon avulla asiakkaan käyttäytymistä on helppo ohjata myymäläympäristössä. Hyvin suunnitellulla valaistuksella saadaan tuotteet paremmin näkyville sekä korostettua niiden värejä ja tekstejä.

Valon määrä

Liiketiloissa valonmäärän tarve usein vaihtelee. Myymälän sisällä valaistuksella tuodaan tuotteet esille, ja kassa-alueilla valaistuksen tulisi olla riittävä helpottaakseen asioimista. Näyteikkunat voidaan valaista muita tiloja korkeammilla valaistustasoilla luodakseen houkuttelevan vaikutelman.

Myymälöissä on hyvä kiinnittää myös huomiota valaisimien värintoistoindeksiin (CRI). Korkea värintoistoindeksi toistaa tuotteiden värit todenmukaisina.

Valaisimet

Myymälöissä suositaan valaisimia joilla saadaan luotua tasainen ja häikäisemätön valaistus. Yleisvalaistus luodaan usein laajemmilla tehokkailla valaisimilla ja kohdevalaisimia käytetään korostamaan tiettyjä tuotteita tai osastoja. LED-nauhoilla voidaan luoda erottuvia yksityiskohtia, valaista hyllyjä, kulkureittejä tai logoja.

Kukkakontti-3.jpg